Потреси на реалцији Москва – Цариград, након одлуке Цариградске патријаршије да започне процес давања независности цркви у Украјини у односу на Руску православну цркву, имаће ефекта и на ситуацију у Црној Гори и Македонији, сматра архимандрит Владимир Лајовић.
Он је оцијенио да јавност у Црној Гори није свјесна, да се ради о деликатном и пресудном историјском тренутку, каквих је мало било, у историји Православне цркве.
“Потреси на релацији Москва – Цариград, су глобални и афектираће и на ситуацију у Црној Гори и Македонији, врло скоро. Тешко је предвиђети могуће посљедице , по ширини и дубини, ових дешавања, али је сигурно једно, да је Бог на ђелу”, навео је Лајовић у изјави достављеној агенцији МИНА.
Он је рекао да православна црква мора да рјешава своја отворена питања и да се реформише, да изађе из анахронизама и лажног традиционализма и партикукарних политичких интереса, да призна реалност и потражи одговоре на савремене друштвене изазове.
“Посебно за слободу мисли и плурализам идеја савременог свијета, који представљају богаство и нијесу пријетња јединству Цркве, напротив. Тоталитаризам, једноумље и империјализам нијесу рјешење питања, сто је показао 20. вијек”, оцијенио је Лајовић.
Он је казао да ауфокефалност Украјинске православне цркве и њено укључивање у еухаристихско јединство православне цркве није разједињавање као што хоће да представе центри моћи у Москви и Београду, само зато што се боје губитка своје политичка моћи.
“Ми смо јединствени у својим особеностима и различитостима, а не униформност и негирање идентитета, у томе је слава нашем Створитељу који нас је створио са свим посебностима и културним различитостима и у томе је љепота Православне цркве у односу на друге деноминације”, казао је Лајовић.
Он је рекао да је, “благо речено, подло и преварно глумити неку благост и доброту а говорити да смо ми један (српски) народ и да ко то негира да нас тај наводно разједињује у нашем “јединству” и братској љубави.
“Зар морамо бити сви Срби да би имали јединство”, упитао је Лајовић.
Он је оцијенио да је православље универзални позив Божји за све народе и да се само вјероисповједању остварује јединство у Христу.
Лајовић је рекао да то не угрожава нечије право да се изајашњава као Црногорац, Македонац, Украјинац… и да брани своју Дрżаву и своју аутекефалну православну цркву.
“Само тада, када смо оно што јесмо, када је наше срце (душа) цјеломудрено (једно) долази мир и суживот. Сложни смо и браћа смо само онда када смо слободни у љубави Божјој, да будемо оно што јесмо у Христу Исусу”, казао је Лајовић.
Он је навео да зато дубоко вјерује у исправност одлуке Цариградског патријарха Вартоломеја, и Синода да врати Украјинску православну цркву у еухаристијско јединство са свим осталим помјесним црквама.
“То је одговорна, храбра и мудра одлука, то је Божја воља и за наш Црногорски народ, и то ће бити. Јер Христ је Добри Пастир који оставља 99 оваца и иде да тражи ону једну, изгубљену. И када је пронађе и врати, велика ја радост у Kући Господњој”, закључио је Лајовић.
Извор: МИНА
1 Comment
Buy niche edit links · 07/04/2023 at 13:03
This article is a true masterpiece of journalistic excellence. The author’s attention to detail and their thorough research is evident throughout the article, making it a valuable resource for anyone looking to deepen their understanding of important social and political issues. What I appreciate most about this article is its ability to present complex issues in a way that is accessible and engaging for readers of all levels, without sacrificing the necessary nuance and depth required to truly understand the topics at hand.